En Tjeck resa

Det här är en reseberättelse som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från mars 2007 och texten från 2008.

Hem Bilder Resor


En Tjeck resa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9


En Tjeck resa, del 3

black
Äggen är uppätna så nu kan Tjeckien resan fortsätta...

black
Mötande tåg i Jablonec. Vet att jag visat några av bilderna tidigare i Postvagnen, men har inte koll på vilka så det får bli några repriser.

black
I den minimala järnvägsknuten Smržovka ansluter bibanan till Josefův Důl. Den ensamma tvåaxliga rälsbussen klarar de 7 kilometrarna på 13 minuter... Vi fortsätter istället 7 kilometer på 14 minuter till..

black
..nästa Tanvald som är nästa lilla järnvägsknut. Tåget vi kom med fortsatte efter någon minut mot Harrachov, och tio minuter senare ..

black
..avgick rälsbusståget tillbaks..

black
..mot Liberec via Smržovka och Jablonec. Plattformsskyltning i mera bokstavlig bemärkelse...

black
Vi valde istället snälltåget..

black
..mot Prag. Den som inte har Tjeckiens järnvägsgeografi i huvudet hittar CDs tidtabellskarta här (Tanvald ligger uppe i norr lite öster om Prag på tidtabellssträcka 35 och 36).

black
Mötande snälltåg i Velké Hamry med..

black
..en liten tvåaxlig 810 rälsbuss sist. Kursvagn eller omloppstekniska skäl? Ingen aning, men skruvkoppel och huvudledning kan vara praktiskt...

black
Turnov. Gott om resande mot Prag denna lördagseftermiddag. Snälltåget från Liberec till Pardubice står på andra sidan plattformen.

black
En halvtimme senare har vi kommit till centralstationen i Mladá Boleslav, med anslutande motorvagnståg i fyra av fem möjliga riktningar (inget tillbaks mot Bakov förän om en halvtimme...).

black
Tågbyte. Både trafiken och järnvägsnätet är tätt, Tjeckien är nog mitt favorit tågdiggarland och stationspuben som finns i den minsta håla gör det inte direkt sämre 🙂.

black
Tågpersonalen får en pratstund tills Tbfh tittar på klockan 🙂.

black
Innan vi kommit till Prag har mörkret hunnit lägga sig.

black
Men den här gången blev det inget besök annat än på stationen i Prag.

black
Istället fortsätter vi två timmars snälltågsfärd söderut till Tábor. Och eftersom det här är elektrifierat land består tågen av lok och vagnar, snälltågen naturligtvis av kupévagnar och en BF innehållande tjänstekupé med "burspråk". En lite annan sorts charm än rälsbussbanorna, men väldigt mycket "riktigt tåg"...

Nästa del


En Tjeck resa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9


Hem Bilder Resor Upp